perjantai 6. huhtikuuta 2018

Trubaduuri Suomen Kansallisoopperassa, 5.4.2018


Giuseppe Verdin Trubaduuri kuuluu niihin oopperamaailman klassikoihin, joita kannattaa käydä katsomassa aina säännöllisin väliajoin. Edellisestä Trubaduuristani oli jo aikaa, joten nyt oli todella mielenkiintoista nähdä Kansallisoopperassa esitetty Grand Teatre del Liceun ja Ovideon Teatro Campoamorin tuotanto.

Trubaduurin juonta pidetään usein yhtenä oopperamaailman pölhöimmistä. Tarinan siemenet on kylvetty jo ennen oopperan tapahtumien alkua. Lunan kreivin toisen pojan kiroamisesta syytetty mustalaisnainen on poltettu roviolla ja sammuneesta roviosta on löydetty myös pienen lapsen palanut ruumis. Lapsen uskotaan olleen kyseinen poika, jonka mustalaisnaisen tytär on siepannut. Oopperan tapahtumat alkavat 15 vuotta rovion jälkeen. Nuori rakastunut pari (Leonora ja Manrico) sekä Lunan kreivi muodostavat kolmiodraaman sisällissodan keskellä. Manricon äiti, Azucena, on roviolla poltetun naisen tytär ja kostonhimo riivaa häntä. Lunan kreivi vangitsee lopulta Azucenan syytettynä veljensä sieppauksesta. Kun Manrico syöksyy vapauttamaan äitiään, hänet vangitaan myös. Leonora puolestaan lupautuu Lunalle (joka on koko ajan ollut hulluna häneen) saadakseen vastapalveluksena Manricon vapautettua. Mutta todellisuudessa Leonora ei tietenkään halua Lunaa, vaan ottaa myrkkyä. Kun Luna tajuaa, että Leonora on pettänyt häntä, hän tappaa Manricon, jolloin Azucena ilmoittaa hänen tappaneen oman veljensä. Rovioon päätynyt lapsi oli Azucenan oma poika eikä Lunan veli. Tarina on siis ihan jokapäiväistä realismia.

Jos juoni on yhtä höttöä, niin musiikillisesti Trubaduuri on ihan omaa luokkaansa. Teos on tunnettu siitä, että siinä aaria seuraa toista lähes tauotta. Eivätkä aariat edes ole mitään kakkosluokan kamaa vaan mitä kauneinta Verdiä.  Lähes kolmen tunnin esityksen aikana ei totisesti pääse kyllästymään.

Lavastuskonseptista vastannut Joan Anton Rechi ja valaistuksesta vastannut Albert Faura olivat yhdessä luoneet yksinkertaisen, synkähkön taustan raa’an veriselle tarinalle. Minusta he olivat luoneet oikein onnistuneen ympäristön oopperalle, jonka sanoma on se, että kostonkierre syö kaikki. Rechi itse (hän on myös ohjannut teoksen) on sanonut, että hän on käyttänyt oopperan taustana Francisco de Goyan etsaussarjaa Sodan tuhoja (ne näkyivät myös taustalla pyörivissä videoissa). Ja todellakin Goayn maalaukset sopivat hyvin korostamaan sodan raakuutta ja koston tuhoisuutta. Itse Goyakin itse asiassa seikkaili lavalla ikään kuin silminnäkijänä.

Mutta Trubaduuri on ennen kaikkea upean musiikin ooppera ja hyvien solistien käsissä se on todellinen mestariteos. Illan suurin tähti oli Elena Stikhinan esittämä Leonora. Jumalallinen ääni ja mahtava esiintyminen. Tosin Manrico (sankari) oli sen verran kökkö lavalla (eikä kyllä ihan näyttänytkään uljaalta sankarilta), että hurmaantuneen rakastumisen uskottavuus vähän kärsi. Toinen upea esiintyjä oli minun mielestäni Azucenan roolin laulanut Sari Nordqvist. Mahtava, voimakas ääni ja hänenkin elääntymisensä rooliin oli uskomatonta. Vaikka katsojan järki taisteli koston ajatusta vastaan, niin oli mahdotonta olla ymmärtämättä kärsivän tyttären vihaa. Kansallisoopperan kuoro oli myös pökerryttävän hyvä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti